maandag 28 november 2011

Ritssluiting

Een dermoïd cyste is een “monsterlijk gezwel” dat zich voedt en zodoende groeit (= ontwikkelingscyste). Een dermoïd cyste ofwel teratoom kan zodoende weefsels en orgaancomponenten bevatten, waaronder huid, haren, tanden, spieren en zenuwen. Een dermoïd cyste is meestal goedaardig, maar kan ook kwaadaardig (maligne) zijn. De meeste teratomen komen voor in de eierstokken.

En dat is twee! Want binnen 5 jaar is dit dus de tweede teratoom die ik heb. Eerst moest mijn ene eierstok verwijderd worden en binnenkort lig ik wederom op de operatie tafel om ook de andere te laten verwijderen en zodoende dus ook de teratoom (of wondergezwel, of kiemceltumor, of dermoïd cyste of...???).

Weet je wat ik vraag aan Sinterklaas dit jaar? Een ritssluiting in mijn buik!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Barbara,
    Heb je al gehoord van het ziekenhuis wanner je geholpen moet worden?
    Heel veel sterkte en geniet van elkaar.
    Groetjes, Agnes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh..dit had ik even gemist.
    Ik was op de hoogte van een operatie via Amber's Twitter
    maar wist niet wat er aan de hand was.
    Hoop dat het een beetje mee is gevallen allemaal
    en dat je een prachtige ritssluiting gekregen hebt van de Sint!
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen